به روشهای بهتری برای پیش بینی خطر ابتلا به بیماری کبدی نیاز داریم

27 سپتامبر 2019 - در حالی که با آزمایش خون می توان افراد در معرض خطر کم ابتلا به بیماری شدید کبدی را به طور قابل اعتماد تشخیص داد، اما در مراقبتهای اولیه برای شناسایی افرادی با بیشترین نیاز به مراقبت، روش های بهتری مورد نیاز است.

اینها برخی از نتیجه گیری های یک مطالعه بزرگ بود که توسط محققان موسسه ی کارولینسکا در سوئد انجام و در مجله Gastroenterology منتشر شد.

کبد چرب یک بیماری شایع است، که در درجه اول با دیابت نوع 2 و چاقی همراه است، در این بیماری چربی در کبد تجمع می یابد. برخی از مبتلایان به کبد چرب به سیروز کبدی یا سرطان کبد مبتلا می شوند، اما شناسایی به موقع این افراد دشوار است. در حال حاضر، از سیستم های امتیاز دهی مختلف برای تخمین خطر ابتلا به بیماری کبدی با استفاده از پارامترهای بالینی و آزمایش خون استفاده می شود، این نمرات به پزشکان این امکان را می دهند که افراد مبتلا به فیبروز پیشرفته ی کبدی را شناسایی کنند. با این حال، مشخص نیست که این سیستم ها در پیش بینی خطر ابتلا به بیماری شدید کبدی در جمعیت عمومی چقدر خوب عمل می کنند.

محققان در پژوهش حاضر، از داده های گروهAMORIS[1] استفاده کردند، که حاوی داده های نمونه خونی بیش از 800000 نفر بود که در طی معاینات بهداشتی و در مراقبت های اولیه در استکهلم بین سال های 1985 و 1996 مورد معاینه قرار گرفته بودند. نمرات سیستمهای مختلف امتیاز دهی بر اساس نمونه های خونی، برای شناسایی افرادی که تا 27 سال بعد، به بیماری شدید کبدی مبتلا شده بودند، ثبت ملی شده بود.

نتایج آنها نشان داد که اگرچه بین نمرات برخی از سیستم های امتیاز دهی و خطر ابتلا به بیماری کبد ارتباط مشخصی وجود دارد، اما قابلیت اطمینان کلی این روشها تنها در حد متوسط ​​است. سیستم های امتیاز دهی برای افرادی که دارای عوامل خطر شناخته شده برای کبد چرب مانند دیابت نوع 2 بودند، موثرتر از افراد بدون فاکتور خطر شناخته شده بود. محققان همچنین دریافتند که خطر ابتلا به بیماری شدید کبدی در افراد دارای نمرات نرمال در سیستم های امتیاز دهی مورد بررسی، بسیار کم است.

دکتر Hannes Hagström، نویسنده ی این مقاله و هپاتولوژیست بیمارستان دانشگاه کارولینسکا و استادیار گروه پزشکی در انستیتوی کارولینسکا، می گوید: این نتایج می تواند برای شناسایی افراد در معرض خطر بسیار کم ابتلا به بیماری کبدی در آینده بسیار مفید باشد، زیرا از انجام مراقبت های غیر ضروری جلوگیری می کند.

او افزود: این نتایج نشان می دهد که ما به روش های جدیدی برای شناسایی افرادی از جمعیت عمومی که در معرض خطر بالایی از ابتلا به بیماری شدید کبدی هستند و نیاز به معالجه ی پزشکی دارند، نیاز داریم.

منبع:

Gastroenterology, 2019; DOI: 10.1053/j.gastro.2019.09.008

www.sciencedaily.com/releases/2019/09/190927095245.htm

 



[1]Apolipoprotein-related MOrtality RISk cohort